ЄСПЛ (17.10.2019): Звільнення посадових осіб згідно із Законом про люстрацію порушує права осіб

Звільнення посадових осіб згідно із Законом про люстрацію України порушує права зацікавлених осіб

Справа Поляха та ін. Україна (Заявки № 58812/15, 53217/16, 59099/16, 23231/18 та 47749/18) стосується звільнення п’яти посадових осіб згідно із Законом про поводження з громадською службою (Закон про люстрацію) ("ПСЕА"). У сьогоднішньому рішенні палати1 Європейський суд з прав людини одноголосно вважає, що: Порушення пункту 1 статті 6 (право на справедливе слухання) Європейської конвенції з прав людини стосовно перших трьох заявників через тривалість їх розгляду, та Порушення статті 8 Конвенції (право на повагу до приватного та сімейного життя) стосовно п’яти заявників. Суд вперше встановив, що право перших трьох заявників на справедливий суд було порушено тим, що провадження щодо їх звільнення тривало більше чотирьох з половиною років і воно ще триває. Що стосується скарги за статтею 8, Суд не сумнівається, що в той час, коли колишній президент Віктор Янукович перебував при владі, українська державна служба та демократичний режим справді стикалися. до значних викликів, які вимагали проведення реформ. Однак він, зокрема, зазначає, що сфера застосування Закону про люстрацію дуже широка і що це призвело до звільнення заявників виключно на тій підставі, що вони займали службу на державній службі протягом принаймні одного року відповідно до Закону. Президентство Януковича, або що вони були кадрами Комуністичної партії до 1991 року. Отже, оспорюваний закон не враховує індивідуальну поведінку зацікавлених осіб та їх можливу участь у антидемократичній практиці, яка мала місце в режимі колишнього президента. Крім того, у ряді країн Центральної та Східної Європи український Закон про поводження з державними службовцями відрізняється від інших більш вузько націлених схем люстрації.