МОРАЛЬНА ШКОДА
компенсація у зв'язку з незаконною діяльністю органів влади
Держава повинна виступати основним гарантом прав і свобод людини. Тому будь-які неправомірні рішення з боку органів влади є неприпустимими та особливо часто завдають громадянам не лише матеріальної шкоди, а й суттєвих моральних збитків.У зв’язку з цим, у Цивільному Кодексі у ст. 1167 закріплене невід’ємне право кожного громадянина на відшкодування моральної шкоди у разі прийняття неправомірних рішень, а також дій чи бездіяльності органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Варто зауважити, що в силу ст. 1173 ЦК, шкода відшкодовується незалежно від вини відповідача, а протиправність його дій та рішень презюмується - обов'язок доказування їх правомірності покладається на відповідача.
Судова практика підтверджує, що відшкодування моральної шкоди можливе та реальне у випадку оскарження незаконних дій органів влади.
Так, у Постанові Верховного Суду від 25.03.2020 у справі № 554/49/18 позивач зазнав душевних страждань, вартих 10 000 грн. у зв'язку з неодноразовим зверненням за захистом порушеного права до різних установ та бездіяльністю органів влади на його клопотання щодо прискорення розслідування кримінального провадження, у якому він був потерпілим.
У іншій справі - № 823/782/16 - Верховний суд у Постанові від 15.08.2019 погодився стягнути із дирекції Фонду страхових виплат моральне відшкодування на 5 тисяч, оскільки він відмовив у видачі особової справи позивача та відписував йому формально. Марна трата часу, за словами суду, теж може вважатися моральними стражданнями.
Цікавим прикладом є також справа № 522/11325/16, у якій позивач оцінив моральну шкоду, завдану йому відмовою Одеської міської ради від прийняття рішення про затвердження проекту землеустрою у розмірі 500 000 грн. щоправда, суд значно зменшив у своєму рішенні суму збитків від душевних страждань позивача.
На практиці, досить часто суди зменшують розміри заявленої шкоди через недостатнє обґрунтування їх суми. Так відбулося, зокрема, у справі №210/5258/16-ц, де Постановою Великої Палати від 05.12.2018 було задоволено позовну вимогу у розмірі, майже вчетверо меншому порівняно з тим, який просив стягнути позивач.
Яким є порядок захисту нематеріальних прав у таких ситуаціях?
У разі заподіяння моральної шкоди з боку органів влади найдоцільніше звернутися до адміністративного суду за підсудністю.
Разом із позовною заявою, яка складається відповідно до вимог ст. 160 КАСУ, потрібно також додавати документи, які посвідчують особу, а також копію самого рішення, прийнятого державним органом влади чи органом місцевого самоврядування, та письмову відповідь цього органу, щоб засвідчити факт порушення прав та існування спору між сторонами.
У таких випадках важливо правильно визначити особу, відповідальну за заподіяну вам шкоду, тобто відповідача. Якщо уповноважена особа чи орган конкретно не зазначається в законі, або ж зазначається, що шкода відшкодовується за рахунок держави, то поряд із відповідним державним органом суд має притягнути як відповідача відповідний орган Державного казначейства України. На цьому наголосив також Верховний Суд у Постанові у справі № 522/11325/16.
Варто зауважити, що у справах такого типу не справляється судовий збір за подачу позовної заяви, відповідно до положень п. 13 ч.2 ст. 3 Закону України “Про судовий збір”.
Необхідна правова допомога чи консультація у зв’язку з заподіянням збитків неправомірними діями органів влади? Звертайтесь до спеціалістів Подільського юридичного центру за контактними номерами телефонів або ж через ЧАТ внизу сторінки.